2019. április 28., vasárnap

Nem jön álom a szemünkre

A kimerültség korában élünk.
Ez nyilvánvaló lehet mindenki előtt, aki elmúlt már húsz éves - valahogy érzi, hogy egyre kevesebbet alszik. A világ nem egyszerűen felgyorsult, hanem őrült tempót diktál, és ez leginkább az információáramlásban (információcunamiban) és az erre adott válaszunkban mutatkozik meg. Nem arról van szó, hogy egyre többet dolgoznának az emberek vagy később kerülnének ágyba. Az ok a technológiában, a világ működésében és az abból fakadó életmódunkban van, a megoldásnak is tehát ebből kell kiindulnia.

(A bejegyzésben nem írok az alváscsökkenés miatti egészségügyi következményekről, az külön bejegyzést érdemelne.)

A tények mindenesetre sokkolóak: az amerikai Well + Good magazin csaknem 1500 embert kérdezett meg az alvás minőségéről: míg a válaszadók 23%-a mondta azt, hogy keveset alszik, a megkérdezettek 92%-a számolt be egész héten át húzódó fáradtságról. A Google trendfigyelője is a fáradtság iránti érdeklődés élénkülését mutatja: 2004. és 2018. között csaknem háromszorosára nőtt az ezzel kapcsolatos keresések száma. Egyre több fáradt ember keres megoldást a problémájára.
Míg az átlag amerikai a Gallup felmérése szerint 1942-ben csaknem 8 órás alvással büszkélkedhetett, mára ez 6.8 órás átlagra redukálódott. A legdurvább adatsor ezen belül is azt állítja, hogy leginkább az 50 éven aluli felnőttek, vagyis az aktív korú, dolgozó amerikaiak szenvednek ettől az állapottól a leginkább. Egy másik, ugyancsak amerikai kutatás még riasztóbb állapotot mutat, hiszen az eredménye szerint a tinédzserek 20%-a öt órát vagy annál kevesebbet alszik, és körükben az átlagos alvási idő sem emelkedik hat és fél óra fölé. Miközben tudjuk, hogy a felnőtteknek kb. 7-9 órás alvásra van szükségük, a tiniknek pedig 9 órányira.
Végeredményben kb. 70 millió amerikai küzd alváshiánnyal és ennek következményeivel.

De mi van a világ többi részével?
A 7-9 órányi optimumtól a világátlag is messze van, ahogyan ez az ábra is mutatja, amely a legkevesebbet és legtöbbet alvó nemzeteket mutatja. (Forrás: Sleep Cycle.)



A fejlődő világban pedig csaknem 150 millióan szenvednek attól, hogy nem alszanak eleget.

Mi lesz a következménye, milyen trendeket hív életre ez a lassan világméretűvé növő járvány?

1. Megnő az ezzel kapcsolatos orvosi kezelések, megoldások száma.
Egyre több vényköteles altatót adnak el - ez már látszik az USA-ban, míg az alváscentrumok száma is szerepe is nőni fog. Az alváshiányt egy idő után úgy kell kezelni, mint a dohányzással összefüggő betegségeket. Eljöhet az idő, amikor az orvos nem egy kis pihenést ír elő, hanem alvást.

2. Az alvásipar egyre nagyobb profitra tesz szert. Már most is csaknem 80 milliárd dolláros piacról beszélhetünk, és minden olyan fejlesztés, ami az alvás minőségét, mennyiségét növelni tudja, valószínűleg világpiacot talál.

3. Újragondolják az ágyat, ami az alvás alapeszköze. A bútorgyártók és a matracot áruló cégek egyre elérhetőbb és kényelmesebb termékeket kínálnak, figyelembe véve a riasztó trendeket. A Casper nevű cég még azzal is kedveskedik a vásárlóinak, hogy 45 perces próbaalvásra csábítja őket a Dreamery nevű alvókuckójába.


4. Újragondolják a pizsamát. Ha már minden az okos- előtaggal kezdődik, miért pont a pizsamák maradjanak ki ebből? Az Under Armour márka 200 dollárért kínálja a Tom Brady amerikaifutball-legenda közreműködésével megalkotott ruhadarabját. Az ígéret szerint a termék belsejét biokeramikus anyaggal borították be, ami a gyártó szerint a hőt elvezetve infravörös sugárzássá alakítják át, így téve lehetővé a pihentető alvást.

5. Újragondolják a párnát. A Sunrise Pillow például beépített, a természetes napfény hatásához hasonló világítással és hangokkal ébreszt. Gyártói szerint ez a természetben történő alvást és ébredést imitálja.

6. Álomba ringató kütyük. Ilyen például az AURA, amely alvási ciklushoz igazítva bocsát ki fényt.



7. A mobilalkalmazások is segíthetnek. A Sonic Sleep például nyugató zenét és hangokat játszik, miután megfigyelte, hogy mikor alszunk el. Figyel az ágyban fekvő másik emberre is (hogy azt ne keltse fel), és az ébresztést is meglehetősen finoman végzi - szól a leírás.

8. A cégeknek be kell építeniük a humánerőforrás-kezelési rendszerükbe ezt a jelenséget. A távmunka, a home working kis lépés, de hasznos. Kérdés, hogy érdemes lesz-e alvófülkéket létrehozni (igény az volna rá), ez ugyanis mentalitásváltozást kérne a folyamat minden résztvevőjétől. Ez Japánban nem probléma: az inemuri azt a gyakorlatot jelenti, amikor a dolgozó a legkülönbözőbb helyeken - parkokban, az asztalánál - egy kis szundit iktat be. Az orvosok szerint már húszperces alvás is serkentőleg hat az emberre. Az európai munkakultúrában ez még szokatlan, mert a munkaidőben való lazítás legtöbbször a lustasággal van a fejekben összekapcsolva.


A valódi ok
Az alváshiányt minden bizonnyal nem egy körülöttünk folyó háború, a szegénység rémétől stresszes mindennapok generálják, hanem a modern világ. Vagyis a munka miatti szorongás, a mobilinternet lehetővé tette 0-24 órás elérhetőség, a kiszámíthatatlan piaci viszonyok, a változások okozta nyugtalanság okozza, hogy nem jön álom sokak szemére. Mivel a világ a nyugati-keleti globalizmusba tagozódik bele, és a globális középosztály bővül, ez a probléma várhatóan sokkal több embert fog érinteni.

A megoldás?
a) A mobilt és tabletet ki kellene tiltani a hálószobából (ahogy régebben ezt a tévékészülékkel kapcsolatban is javasolták). Ha nincsenek bent ezek, akkor nem nézzük a munkahelyi leveleinket és nem válaszolunk - teljesen elfogadott lett, hogy valaki éjfél után ír levelet. Ha nincsenek bent ezek a készülékek, akkor az elalvást gátló kék fényt árasztó képernyő is kikerül a jó alvás útjából.
b) Az életmódunkból a lefekvés előtti információdömpinget ki kellene zárni. Ez vonatkozik a hírolvasásra és a szórakozásra is, tehát például egy sorozatnézés sem segít az ágyban álomba ringatni minket.

A legfájdalmasabb tehát éppen az, hogy életmód-váltásra van szükség, amit viszont a mostani üzleti világ, az állandó készenlétben állás jelensége nem támogat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

1999, 2019 és a Zeitgeist

Egyszerűen hihetetlen, milyen filmek születtek 20 évvel ezelőtt. Pontosabban: milyen furcsa, szabálytalan, azóta kultfilmmé lett, minimá...