Évekkel ezelőtt az Európa Könyvkiadó kitűnő borítótervezője, a már-már
legendás Gerhes Gábor említett meg téged egy interjúban. Hogyan keveredtél a borítótervezéshez?
Ez két szálon történt. Az egyik,
hogy még hallgató voltam a mai Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, amikor az
ottani művészetelmélet-tanárom, Tillman J. A. kért meg az akkoriban megjelenő
könyvéhez (A ladomi lelet) a borító megtervezésére. Ez úgy 2003 környékén
lehetett. Ennek a kötetnek a Palatinus volt a kiadója, amely aztán további
munkákat is rám bízott. Már nem emlékszem pontosan, de azt hiszem, ennek volt a
következménye, hogy aztán évekkel később, 2008 táján a Magvető kiadó is
megkeresett néhány új könyvéhez. A másik szál, hogy ekkoriban a Roham magazinnak is illusztráltam, és az
Európa Könyvkiadó művészeti vezetője, az említett Gerhes Gábor felfigyelt a magazinban dolgozó grafikusokra, és mások
mellett engem is felkért néhány borító megtervezésére!
Mit szeretsz a borítótervezésben?
Talán azt, hogy a képalkotás, az
esztétika összekapcsolódik egy intellektuális munkával illetve egy tartalmi
közléssel, így a munkafolyamat egy izgalmas kaland nekem a tervezőnek. Ha kevés
az idő, akkor is valamennyire bele kell merülnöm a könyv témájába, vagy ha
szépirodalomról van szó, a hangulatába. Az is egy klassz dolog, hogy a munkád
része, hogy könyvet olvasol. Ha van rá lehetőség, akkor végigolvasom az
egészet.
Milyen szerinted a jó borító?
Közöl a könyvről valamit egy
karakteres, stílusos vizuális nyelven. A borító az első benyomás, rajta
keresztül kommunikál a tartalom. Értelemszerű, hogy ez ragadja meg először az
olvasót, de az is fontos szerintem, hogy a könyv elolvasása után is adjon egy
plusz élményt. Hiszen másképp nézünk egy a könyv által ihletett borítóra annak
elolvasása előtt és után.
Hogyan kezdtél neki a Holnap történt borítójához, miből indultál ki?
Mivel a borítótervezés, magával a
könyv formálódásával egy időben zajlott, nem állt rendelkezésemre egy végleges kézirat
-- ami ebben az esetben előnye a könyvnek, mert utólag elolvasva azt látom,
hogy nagyon friss és naprakész munka -- ezért alaposan kikérdeztem a
könyv felelős szerkesztőjét, Koncz Gábort, hogy képet kapjak a Holnap történt
témáiról, koncepciójáról. Ezek alapján hamar kialakult bennem az az elképzelés,
hogy valamiféleképpen sűrítsük egy képbe a pozitív és negatív jövőképeket. Így
jött létre ez a tükörkép-koncepció az optimista és pesszimista kimenettel, ami
a jövőről való gondolkodásban elválaszthatatlan egymástól. Fontosnak tartom egy
ilyen jellegű könyv borítójának esetében, hogy informatív legyen, ezért szerettem
volna, hogy jelezzük – ha csak ikonokkal is – a könyv témáit.
Nekem nagyon tetszik ez a retrofuturizmus – vagy csak én látom ilyennek
a borítót?
Ha akarom, ha nem, a futurista
témájú munkáimon valamiért átszűrődik a retró, szóval egyetértek a
megállapításoddal. Valószínűleg a gyerekkori filmélmények és játékok hatása a
nyolcvanas évekből, amitől nem tudok leszakadni.
Mi jelentette a nehézséget a munka során?
Ahogy említettem, nem volt
végleges kéziratom, volt bennem egy félsz, hogy mellényúlok a fent említett
tartalmi és formai összhangban. Ezért, mivel te és a kiadó láttatok rá teljesen
a könyv és a borító formálódására, rátok bíztam magam, és arra, hogy jelzitek,
ha nem megfelelő irányba viszem el a grafikát.
Milyen programokat, technikákat használtál?
Vektorgrafikus programokat,
elsősorban Adobe Illustratort. Emellet pár elemet Adobe Draw-ban rajzoltam, ami
az Ipad Pro egy rajzolós applikációja.
A Holnap történt melyik fejezetét találtad saját magad számára a
legérdekesebbnek?
Kettőt is mondanék! A Nagy
Testvér Rt. A – Egy cég mindenek felett c. fejezetet, azért, mert már ebben a
jövőben élünk és a technológiával kapcsolatos napi dilemmáinkat boncolgatja. A
másik a transzhumanizmusról szóló fejezet, ami egy csomó morális és filozófiai
kérdést vet fel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése