A huszadik században sokszor még a legnagyobb,
legbefolyásosabb cégekről sem tudta a közvélemény, hogy kik vezetik. Nem is
volt erre szükség: a termék, az előállított produktum beszélt helyettük, ha
pedig publicitásra volt szükség, a tévé-rádió-közterület-direktmarketing négyesfogat
segített (természetesen nem Magyarországról beszélek).
A kilencvenes évekbe lépve, nem függetlenül az információs
korszaktól, ez lassan megváltozni látszik. A mikrofonhoz előléptek a CEO-k, a
vezérigazgatók és a főnökök. Produkálni kellett magukat – nemcsak a vállalat
dolgozói, hanem milliárdok előtt. Nem véletlen, hogy Steve Jobs így vált
legendává: divatot teremtett az öltözködésével, a gördülékenységével és a kis
szertartásszerű „one more thing…” résszel. Steve Ballner, a Microsoft hírhedt
vezetője se ment a szomszédba, hogy felhívja magára és cége termékeire a
figyelmet. Zuckerberg visszafogottabb előadó, de azért van mondanivalója, igaz,
ezt sokszor inkább írásban, a Facebookon teszi.
![]() |
(via) |
Elon Musk azonban még rajtuk is túltesz. Rengeteget beszél,
nyilatkozik. Víziókat vázol, képzeletében a mesterséges intelligenciák, a
marsutazás jól megfér az elektromos autó vagy a napelemgyár valóságával. Alig
múlik el hét, hogy valahonnan ne köszönnének vissza a szavai. A TESLA az egyik
legjobban csengő márkanév a technológiai hírekre fogékonyak fejében.
Itt a disszonancia. A valóságban a TESLA picike autógyár, és
eredményei sem eget rengetőek. Eladásait nem lehet összemérni az autóipar
gigászaival. Ráadásul szembe kell néznie a társadalmi trendekkel is, például
azzal, hogy a fiatal amerikaiak nem akarnak annyira autótulajdonosok lenni,mint szüleik generációja. Az autógyártás recesszióban van. Kisebb vállalat
vezetőjeként Musknak nincs is más lehetősége, mint elhitetni alkalmazottaival,
befektetőivel és potenciális vevőivel, hogy az ő elképzelése a jövő.
Előremenekül, és a jövőbe vetett hitből profitál most. Ez tényleg hit: az
adatok azt mutatják, hogy az elektromos autók elterjedése sokkal lassabb, mint
azt pár éve jósolták, az önvezető járművek általános használatához pedig
seregnyi változásra van szükség (technológiaira, jogira és mentalitásbelire).
TESLA-t az vásárol, akit megérintett ez a prófétai hevület, és hajlandó
kifizetni a több pénzt érte.
Mégis, várható, hogy hozzá hasonlóan egyre több cég első
számú vezetője fog sokkal többet kommunikálni személyesen, mint korábban. A
közösségi média, a sztorira kihelyezett kommunikáció korában ez kulcsfontosságú
lesz. Az exponenciálisan gyorsuló technikai fejlődés közepette egyre fontosabb,
hogy a cégek CEO-i eligazítást adjanak az egyszerű fogyasztóknak: tudjuk, hogy
hová tartunk, érdemes velünk jönnötök.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése