A 2015-ös Chappie
és az idén bemutatott Arthur király: A
kard legendája filmek egy nagyon erős trendet fémjeleznek. Míg az előző alkotás
nem volt pénzügyileg bukás, az utóbbi igen, de közösek abban, hogy két, sokra
hivatott rendező félresiklásának szomorú krónikái.
Kezdjük a Chappievel. A dél-afrikai Neill Blomkamp a
District 9-nal futott be rendezőként, majd jött a felejthető Elysium, és
tavalyelőtt megkaptuk az emberi személyiséggel rendelkező robot meséjét. A
Chappie több sebből is vérzik: az átgondolatlan science fiction háttérrel
(tudatletöltés majd –feltöltés), a cselekményszálak dramaturgiailag széttartó
kezelésével, a főszereplők nevetnivaló egydimenziósságával. De a legnagyobb baj
vele az, hogy sajnos már láttunk ilyet.
A film több alapanyagot gyúr egybe. Benne van az 1987-es Robotzsaru
alaphelyzete, a bűnüldözésre elkészített robotok, és a gonosz gyártó cég belső világa.
Másik összetevője az 1986-os Rövidzárlat,
amelyben a Johnny 5 nevű katonai robot, amely egy villámcsapás hatására szabad
akaratú, cuki robottá válik. Ezek már megvoltak, a Robotzsaru ráadásul joggal
lett kultfilm a film sötét színpadát jelentő disztópikus színezet miatt. Ez a
két film a nyolcvanas évek jellegzetes, hol harsányabb-optimistább, hol
macsósabb humorát is felvillantotta. A Chappie ezzel ellentétben lélektelen,
nincs semmi emocionális kapaszkodó, az egész filmet nem jó nézni. De nem úgy,
mint például A zongoristát –
utóbbinál a valóság kegyetlensége átüt a vásznon. Chappie, a lassan felnövő
robot iránt csak szánalmat érzünk. De nem dobban együtt vele a szívünk,
ráadásul a végére a rosszakat jóknak is kellene látnunk, és ez sem megy. Nagyon
hiányzik a filmből az eredetiség.
Valami hasonló történt a nagy költségvetésű Arthur királlyal
is. Guy Ritchie látszólag kiheverte
Madonnával kötött házasságát, legalábbis a két Sherlock Holmes-film stílusos és
egyedi volt. Az Arthur király azonban nagyon is ismerős fantasynek tűnik. A
gonosz király neve Vortigern (hangzáspróba: Mordor), aki mágus-uralkodó, szerepel
benne egy nagy torony, a király erőszakszervezete a 300 Halhatatlanjait idézi
meg. Folyton az az ember érzése, hogy az egyes részeket már mind látta valahol
máshol. Ezen nem segít az időnként elhangzó szellemeskedő-vicces-laza
párbeszéd, a vizuális megoldások pedig nem formabontóak. Ez is egy fáradt film,
az igazi eredetiség hiányában még egy szerelmi szál sem fér bele, egy csapat
fiú bandázik a szemünk előtt. A kreativitást talán ott érhetjük nyomon, hogy a
szokásos hollywoodi újraértelmezés a legendákat szereti megfosztani a
pátosztól, így kerül a gyerek Arthur egy bordélyházba, ahol a 300-hoz hasonló
kiképzési jelenetekkel is találkozhatunk. Felnőve persze a 2010-es évek frizuráját viseli, a főrossz meg úgy néz ki az ingében, mint egy mostani cég sokat csajozó, cinikus területi képviselője. Egyediség, ej, még a nagy gonosz
figurája is felismerhető más filmekből, elsősorban az 1985-ös Legendából. (És nem, David Beckham szerepeltetése sem több egy gegnél.)
Mind a két filmre igaz, hogy a történetet – megint csak
hollywoodi módi szerint – alárendelték a látványnak. A Chappienél a dokumentarista
stílus keveredik a CGI-jal, az Arthurnál pedig ugyancsak a történetmeséléssel
akad gond. Ráadásul két nem amerikai filmesről van szó, ezért is szomorúbb,
hogy nem igazán sztoriznak, hanem megmutatják, hogy milyen látványt tudnak
kitalálni. Ez nem kreatív és nem szórakoztató. Jó lenne, ha visszajönne a
nyolcvanas évek kísérletezős jellege, amikor a látvány – a számítógépes
apparátus hiányában – még nem akarta a hátán elcipelni az egész filmet.
Ez részemről nosztalgia, de az okos, meghökkentő filmek
iránt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése