Egy 15 éve díjat nyert sörreklám a poszt apropója.
A soha ki nem mondott közmegegyezés szerint a sörreklámoknak viccesnek kell lenniük. Érthető: a sörözés alapvetően társasági tevékenység, van egyfajta buddy hangulata, vagyis nagyhangú férfiak egyre gyatrább szó- és egyéb viccekkel múlatják az időt vagy tapadnak a Bajnokok Ligáját sugárzó csatornára. Lazulnak a munkaidő után. Ezért is volt meglepő jó egy éve, amikor a Dreher előállt ezzel a reklámmal:
A soha ki nem mondott közmegegyezés szerint a sörreklámoknak viccesnek kell lenniük. Érthető: a sörözés alapvetően társasági tevékenység, van egyfajta buddy hangulata, vagyis nagyhangú férfiak egyre gyatrább szó- és egyéb viccekkel múlatják az időt vagy tapadnak a Bajnokok Ligáját sugárzó csatornára. Lazulnak a munkaidő után. Ezért is volt meglepő jó egy éve, amikor a Dreher előállt ezzel a reklámmal:
Ezzel az volt a bajom, hogy alapvetően egy célcsoport-leíró
reklám lett belőle: megmutatta, hogy a reklámozó hogyan képzeli el a saját
célcsoportját. Szerinte a Drehert ivók kalandvágyó felfedezők – ami lehet, hogy
így is van, de a szép szlovén tájakat leszámítva üres ez a film. Igaz, hogy én
nem iszok sört, de hideg-rideg az egész, nincs benne érzelem, csak litánia,
kinyilatkoztatás, a cég beszél és nem a fogyasztók, pedig a Dreheré az egyik legjobb sörös szlogen, ezt el kell ismerni. Valószínűleg
ez utóbbi lehetett az alapgondolat, ahonnan a koncepció kisarjadt.
Amikor azt hittem, hogy a célcsoport-reklám egyedi eset,
akkor tavasszal szembejött a Borsodi filmje:
Ugyanaz a helyzet, mint az előzőnél: a film eldarálja, hogy
kiknek készült a Borsodi, mindezt artisztikusan (kicsit a kilencvenes évek
esztétikájára hajazóan), de nagyon kimért, érzelemmentes szöveggel – ki mond
már olyat oldott beszélgetés során, hogy „újult erővel belevágni a
mindennapokba”? Itt ráadásul még a régóta használt, ugyancsak parádés szlogen
sem illik a filmhez, más a hangulata, a reklámhoz képest könnyedebb hangvételű.
A két magyar sörreklám tehát kicsit komolykodó lett, nincs
sztorijuk, csak életképek halmazából állnak, amelyekben nem látni nagyon egyedi vizuális
tartalmat, bármit, amit megjegyezhetnénk. Elképzeltek maguknak egy-egy
célcsoportot, és az ő életüket szeretnék bemutatni.
És akkor most jöjjön a bezzegreklám, az egyik kedvencem. A 15 éve megrendezett 2002-es Cannes-i
Reklámfesztiválon díjazták a Bud Light filmjét. Minden benne van, amit egy jó
(sör)reklámfilmtől el lehet várni: meglepő sztori, humor, buddyhangulat, és egy
nagyon olcsó költségvetésre hangszerelt megoldás.
Így számomra az a paradoxon az igaz, hogy a komolyan vett sörreklám oldott formában humort és szellemességet tartalmaz. (Nem, Frankó kapitány sajnos nem ilyen.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése