Nem a Valerian és az
ezer bolygó városa című tévedéséért.
Akár temetni is lehetne a francia rendezőt, hiszen ez a filmje lehetett volna
mindannak a megkoronázása, amit a zsánerfilmek terén alkotott. Soha nem csinált
még ilyen drága filmet, egy filmre sem készült ennyire és türelmesen kivárta a
technika felzárkózását a képzelete mellé, ráadásul ritka jó alapanyagból
dolgozhatott. A fiaskó mellett inkább arra szeretnék emlékezni, hogy mit adott
Luc Besson a világ mozibajáróinak.
Jean Renót, ezt a
szabálytalan arcú, antihős kinézetű, vérbeli machót. A Leon, a profiban csak annyira hallgatag, amennyire egy
bérgyilkostól elvárjuk, de igazságtudata meglepően fejlett. A bérgyilkosokkal
mindig az a baj, hogy nincs lelkiismeretük, még a cinizmusig se képesek
eljutni, és Reno eljátszotta, hogy ő
még rendelkezik ilyennel.
Erős nőket: Nikita, Leeloo, vagy az Orleans-i
szűz mind kitűnően helytállnak egy férfiak által belakott és irányított
világban. Bár szépek, de nem arra figyelünk, hanem a határozottságuk és
elesettségük elegyére.
Eleganciát és bájat:
Az ötödik elem pontosan olyan,
amilyennek egy sci-finek lennie kell. A fantasztikum a képernyőn – különösen az
eredeti, legelső Star Wars óta –
látvány, és nem intellektuális kaland kérdése. Ebben a filmben a smink, a ruha,
a díszlet, a szereplők fintora vagy túljátszása is olyan, mintha a Napkirály
udvarában lennénk. Nem ripacskodás, hanem élénk színek, szagok és hangok
használata. És hát persze, hogy a világot egy taxisofőrnek kell megmentenie.
Jó dumákat: ami a
Taxi-sorozatban a legmegkapóbb, az a
párbeszéd. Az igazán jó francia filmekben nyoma sincs a hollywoodi,
patikamérlegen és dialógíró teamek és tankönyvek által javasolt párbeszédeknek.
A Taxi két nagyszájú főszereplője sokkal
többet beszél, mint az indokolt lenne, de mégsem hablaty, hanem a film
cementje. Kicsit furcsa is az a rendőrörs, ahol szinte minden pillanatra jut
egy-egy tökkelütött vagy falrepesztő beszólás. Ehhez képest az amerikai
filmekben kimérten beszélnek.
Tökéletes
harcművészeti filmeket. A Szállító-trilógia
(főleg a legendás Corey Yuen rendezte
első rész) a kungfuzás magasiskolája, legalábbis filmes koreográfia terén –
lásd az olajosan harcoló jelenetet. Jason
Statham talán az utolsó keménykötésű akcióhős, akiről el lehet hinni, hogy
komolyan szétcsap egy tucat verőlegényt. A producerként létrehozott Ong Bak pedig bemutatta a nyugatiaknak
és világsztárt csinált a fiatal thaiföldi harcművészből, az egyedi stílusú Tony Jaa-ból. A számomra érthetetlenül
megbukott A nyakörv a marcona Jet Li parédázásáról és emberi arcáról
akart szólni, de legtöbben – jogosan – az arénában megkoreografált „mindenki Li
ellen” típusú verekedésre emlékezünk. A
sárkány csókjában a két rossz arc ikonikus, ahogy a Jet Li elleni küzdelmük is a rendőrség szűk irodahelyiségében.
Mémre való
beszólásokat. Ha már párbeszéd, a Schindlerként feltűnt és azután majdnem
elfelejtett Liam Neeson is megkapta a
lehetőséget Luc Bessontól. Az albán maffia vezetőjével folytatott beszélgetése
az Elrabolva első részében mémmé
vált. Azt csodálom, hogy az európai bevándorlásellenes mozgalmak hogyhogy nem
fedezték még fel, hogy mit mond a főszereplő az albán maffiának, amikor
meglátogatja őket?
Még a rossz filmekben
is jó pillanatokat. A megmosolyogtatóan butuska Lucyben az akciójelenetek szépek, a japánok kellően egzotikusak, Scarlett Johansson pedig jól belesimul a
nem túl sokat kívánó szerepébe. A Valerian
és az ezer bolygó városában sok apró poén rejtőzik, a sivatagos VR-bazártól
kezdve mondjuk a turistabuszon át a szegény, bolygójukat vesztett idegenek
kisállatáig. A Yamakasi ugyancsak
bukásnak számít, de a stílusa, a francia rapre ugráló kölykök története
elbűvölő.
Luc Besson nem tud
elég rossz lenni. Ha lesz Valerian 2,
ez adhat reményt a nézőknek az első rész csalódása után.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése